Ciekawość to kluczowy czynnik intelektualnego sukcesu

Tysiące eksperymentów potwierdzają, że niemowlęta poznają swoje środowisko jak prawdziwi naukowcy – stawiają hipotezy, a potem samodzielnie je sprawdzają. 

Spis treści

Każde dziecko rodzi się ciekawe świata

Małe dzieci doświadczają i przewidują, co się może stać. Obmyślają i wykonują eksperymenty, które weryfikują poprawność tych przewidywań, oceniają wyniki i dodają tę wiedzę do tworzonej przez siebie, stale rosnącej bazy danych. Robią to maluchy na całym świecie, dlatego uważa się, że zachowania te mają głębokie korzenie ewolucyjne.

Innowacyjność była potrzebna naszym przodkom do przetrwania. Dziś jej wartość nie maleje 0 wręcz przeciwnie. Nasze dzieci rodzą się naturalnie obdarzone cechami doskonałych naukowców. My, dorośli, mamy obowiązek umiejętne podtrzymać ich wielką ciekawość. Jest to ważnie nie tylko dla rozwoju, ale również dla… pewnej i dostatniej przyszłości. Pamiętajmy, że to dobre pomysły zazwyczaj przynoszą pieniądze, a na dobre pomysły najczęściej wpadają ludzie ciekawi świata!

Ciekawość jest cechą, która jest dobrą strategią na przetrwanie

Naukowcy postanowili zbadać, co odróżnia wizjonerów, którzy stale obmyślają dochodowe pomysły, od obdarzonych mniejszą wyobraźnią „typów menedżerskich”, którzy tylko je realizują? W 2003 roku rozpoczęto trwające 6 lat badania, którymi zostało objętych ponad 3000 innowatorów z różnych dziedzin, od chemików po inżynierów oprogramowania. Hal Gregersen, jeden z autorów badania, po ich zakończeniu powiedział:

„Wszystkie umiejętności innowatorów, które zaobserwowaliśmy łączy jedno: ciekawość. Studiowałem wielkich, globalnych przywódców przez 20 lat i to był ich najważniejszy wspólny mianownik. Największym wrogiem innowacyjności był nieprzyjazny system, w którym często się znajdowali. Spójrzmy na 4-letnie dzieci, one stale zadają pytania, a gdy skończą 7 lat, przestają to robić. Dlaczego? Szybko uczą się, że nauczyciele bardziej cenią prawidłowe odpowiedzi niż prowokacyjne pytania. W szkołach średnich rzadko wykazują ciekawość, a kiedy wchodzą w dorosłość i zaczynają pracę w korporacjach, nie mają jej już ani krztyny. 80% osób na stanowiskach kierowniczych poświęca mniej niż 20% swojego czasu na wymyślanie nowych pomysłów.”

Jak podsycać w dziecku ciekawość świata?

Gregersen uważa, że za brak ciekawości i kreatywności starszych dzieci odpowiada źle zaprojektowany system edukacyjny. Są rzeczy, które możesz zrobić, aby każdego dnia podsycać w swoim dziecku naturalną potrzebę poznawania świata, na przykład:

  • codziennie czytać z dzieckiem książki,
  • rzetelne odpowiadać na jego pytania,
  • eksperymentować i majsterkować.

Każdy z trzech powyższych nawyków jest ważny. Każdorazowo, kiedy postanowisz zastąpić wieczorne czytanie książki włączeniem bajki w telewizji, przypomnij sobie o jednym: ciekawość to jeden z kluczowych składników intelektualnego sukcesu twojego dziecka! A kto z nas nie chce, by jego dziecko w dorosłym życiu odnosiło same sukcesy?

W Akademii Nauki poprzez eksperymenty rozwijamy w dzieciach naturalną ciekawość świata.

Zapisz dziecko na bezpłatną lekcję pokazową w Akademii

w swoim mieście i wypróbujcie nasze metody.

Na kursach w Akademii Nauki dzieci rozwijają matematyczny talent, logiczne myślenie i odkrywają, że matematyką można się bawić.

Zapisz dziecko na bezpłatną lekcję pokazową w Akademii w swoim mieście i wypróbujcie nasze metody.

Wybierz miasto z listy poniżej.

Zostaniesz automatycznie przekierowana(y) na stronę z niezobowiązującymi zapisami. 

Zostaniesz automatycznie przekierowana(y)

na stronę z niezobowiązującymi zapisami.