4 filary sukcesu Twojego dziecka w szkole

Spis treści

Czy zastanawiałeś(aś) się kiedyś nad tym, co różni dzieci, które otrzymują dobre stopnie od tych, które ich nie otrzymują?

Obydwie grupy:

  • uczestniczą w tych samych zajęciach, 
  • mają te same podręczniki i nauczycieli, 
  • poświęcają czas na naukę w domu (dzieci które otrzymują słabsze oceny często poświęcają więcej czasu na naukę, ponieważ mają dodatkowe korepetycje itp.). 

Myślisz, że dobre oceny w szkole to kwestia wrodzonych zdolności?

To MIT! AŻ w 90% to kwestia WIEDZY i UMIEJĘTNOŚCI, którymi dysponuje dziecko oraz jego cech CHARAKTERU. 

Łącznie nazywamy je filarami sukcesu dziecka. 

Niestety szkoła nie pomaga dzieciom w ich zdobyciu (a często wręcz je tłumi). 

To wielka strata, ponieważ nasze ponad 20-letnie doświadczenie pokazuje, że dosłownie KAŻDE DZIECKO może je rozwinąć i zacząć lepiej się uczyć. 

I można to osiągnąć już po roku pracy z dzieckiem!

Dlatego im szybciej dziecko je zdobędzie, tym szybciej będzie lepiej radzić sobie w szkole. 

Warto rozwijać je już nawet u przedszkolaków.

FILARY SUKCESU tworzą solidną podstawę, która pozwala zwiększyć możliwości intelektualne i emocjonalne. 

Dzięki nim dzieci czują się spokojniejsze, pewniejsze siebie i szczęśliwsze w szkole. A co więcej, mogą znacznie skrócić czas uczenia się.

Przyjrzyjmy się im bliżej:

I FILAR - UMIEJĘTNOŚĆ SPRAWNEGO CZYTANIA

Dlaczego czytanie? Ponieważ:

Im sprawniej dziecko czyta, tym bardziej rozwija u siebie:

– umiejętność aktywnego uczenia się, która jest jest uważana za kluczowy czynnik sukcesu dziecka w dynamicznie zmieniającym się świecie.

– możliwości poznawcze, czyli te, które związane są i inteligencją oraz z nabywaniem, przetwarzaniem, organizowaniem i używaniem wiedzy.

Wcześniej uważano, że dzieci, które sprawnie czytają są zdolne. Dziś uważa się, że dzieci, które sprawnie czytają są zdolne, bo… potrafią sprawnie czytać.

szybkości i jakości myślenia. Szybsze czytanie wymusza szybsze myślenie. Jeżeli dziecko czyta biegle, jest to oznaka jakości i szybkości procesów myślowych, które zachodzą w jego umyśle.

Badania dowodzą, że czytanie książek wpływa również na kształtowanie się charakteru a nawet na rozwój umiejętności miękkich, gdyż np. znacząco rozwija zdolność np. do empatyzacji i wyobraźnię.

Warto zdiagnozować, dlaczego dzieci nie potrafią sprawnie czytać.

To kwestia metod! Te wykorzystywane w szkole liczą już sobie blisko 300 lat i są zwyczajnie nieefektywne. 

Od tego czasu poczyniliśmy naprawdę dużo odkryć dotyczących działania naszego mózgu, na podstawie których można skonstruować dużo efektywniejsze, łatwiejsze i przyjemniejsze metody czytania. 

Dzieci czytając w sposób, który poznały w szkole czytają bardzo wolno.

Wyobraź sobie, że siedzisz na wykładzie na temat, który bardzo Cię interesuje, jednak prelegent mówi bardzo powoli. 

Mimo, że chcesz się skupić, to w Twojej głowie pojawiają się myśli nie związane z tematem, a Ty masz kłopot ze zrozumieniem tego, co słyszysz. Dekoncentrujesz się, frustrujesz i zniechęcasz.

Dzieje się tak, bo znudzony mózg szuka dodatkowych bodźców. 

Twoje dziecko przeżywa te same emocje podczas czytania!

  1. czyta wolno
  2. jego mózg jest rozkojarzony
  3. pojawiają się mimowolne myśli i problemy z koncentracją  

Dziecko nie rozumie tego, co czyta! A w efekcie zniechęca się do czytania…

Problemy z czytaniem ze zrozumieniem powodują, że dziecko, przeżywa stres nie tylko na języku polskim. Nie może rozwinąć skrzydeł również na matematyce, bo ma kłopot z rozumieniem treści zadań.  

Trudne staje się samodzielne odrabianie prac domowych, bo problem stanowi rozumienie poleceń, a także z przygotowywanie się do sprawdzianów, ponieważ nauka w domu polega najczęściej na… czytaniu treści z podręcznika.

Więcej o przyczynach problemów z czytaniem i sposobach na ich rozwiązanie oraz nowoczesnych metodach czytania pisaliśmy TUTAJ.

NAUKA CZYTANIA W PRZEDSZKOLU - CZY TO NIE ZA WCZEŚNIE?

Okazuje się, że dzieci, które nauczyły się czytać przed pójściem do szkoły (lub które w dzieciństwie miały bardzo duży kontakt ze słowem pisanym – np. rodzice dużo czytali dziecku), nie mają w szkole żadnych problemów nie tylko z czytaniem, ale również z uczeniem się. 

Dzięki zabawie w czytanie dziecko nie tylko uczy się czytać bez wysiłku, ale też zaczyna lubić czytanie i ma z tą czynnością same dobre skojarzenia.

Maluchy, którym NIE czytano w dzieciństwie, mogą niestety znaleźć się w grupie dzieci, które będą miały problem z nauczeniem się czytania oraz ogólnie z nauką w szkole. 

Dlaczego jeszcze warto bawić się w czytanie z dzieckiem już w przedszkolu? 

W wieku przedszkolnym mózg intensywnie rozwija się i kształtuje swoje struktury. To okres dużej elastyczności i plastyczności tego organu. Każda stymulacja dokonana w tym wieku pozostawia bardzo trwałe ślady w strukturach neuronalnych w mózgu dziecka. 

Dzieci w tym wieku uczą się bez wysiłku, z łatwością, przyjemnością i ogromną szybkością. Dużo szybciej niż dorośli. 

Jak myślisz – jeżeli dzisiaj wyjechałbyś z dzieckiem do Chin, to kto w krótszym czasie nauczy się języka? No właśnie – maluch! 

Dzieci w wieku przedszkolnym mają kilkakrotnie większe zdolności poznawcze niż jakikolwiek dorosły.

Różnice w przyswajaniu wiedzy u przedszkolaka i ucznia.

Należy pamiętać jednak o tym, że te zdolności nie trwają wiecznie (możesz stwierdzić sam po sobie, że z wiekiem nauka przychodzi coraz trudniej). 

W życiu przychodzą momenty, w których następuje spadek zdolności do uczenia się. 

Takie okresy krytyczne, związane z obniżeniem zdolności do uczenia się, wydarzają się mniej więcej co 7 lat. 

Pierwszy okres krytyczny przypada niestety na moment pójścia do szkoły. 

Oczywiście siedmiolatek nadal ma olbrzymią sprawność przyswajania w porównaniu z dorosłym, ale jego mózg już nie tworzy nowych struktur tak szybko, jak mózg dziecka w wieku przedszkolnym. 

Właśnie dlatego dzieci, które nauczyły się czytać przed pójściem do szkoły, czytają dużo sprawniej niż te, które uczą się od literek dopiero w pierwszej klasie.

Więcej o wspieraniu rozwoju dziecka i sposobach zabawy w czytanie pisaliśmy TUTAJ.

II FILAR – UMIEJĘTNOŚCI UCZENIA SIĘ I SZYBKIEGO ZAPAMIĘTYWANIA ORAZ WIEDZA O MÓZGU

W szkole nie uczy się dzieci jak szybko (i efektywnie) się uczyć.

Nie dziwi cię, jak to jest możliwe, że stawiając dzieciom tak wysokie wymagania w zakresie pamięciowego opanowania materiału, nie ma w programach szkolnych zajęć o tym jak działa mózg i pamięć?

Że nie prowadzi się treningów koncentracji, ani nie uczy technik pamięciowych, czy tworzenia map myśli – których skuteczność jest potwierdzona wieloma badaniami naukowymi, i które znane są przynajmniej od 2 tys. lat?

Umiejętność posługiwania się narzędziami pamięciowymi jest niezbędna do odnoszenia sukcesów w szkole!

Tylko wtedy nauka może sprawiać naprawdę dużą frajdę. Dlatego czasami dzieci, mimo że chodzą na korepetycje, mało z nich wyciągają, bo nie potrafią skutecznie zapamiętywać i tracą wiarę w siebie!

Z naszego punktu widzenia i z naszej ponad dwudziestoletniej praktyki wynika również, że dzieci, które mają podstawową wiedzę o własnym mózgu, potrafią skuteczniej i lepiej się uczyć.

 DLACZEGO? 

Bo umiejętność uczenia się, to umiejętność korzystania z własnego mózgu! 

Każdy potrafi biegać, ale jeżeli chcesz na tym polu odnosić sukcesy, to poszukasz sobie trenera, który powie Ci jak funkcjonuje Twoje ciało i nauczy cię z tak korzystać z własnych możliwości, żebyś mógł osiągnąć jak najlepsze rezultaty. 

Dzieci latami uczą się w szkole. Jednak czy wiedzą cokolwiek o mózgu, który nieustannie wykorzystują?

 Mózg jest jak mięsień, kiedy ćwiczysz, stajesz się bystrzejszy(a)!

Dzieci na zajęciach w Akademii Nauki dowiadują się, że inteligencja bierze się ze wzrostu liczby neuronów i synaps, czyli połączeń między neuronami, a liczba i gęstość połączeń między neuronami może się zmieniać. To fakt potwierdzony między innymi przez Jasona Cheina, psychologa z Temple University czy Erica Kandela.

 Im więcej połączeń między neuronami, tym MÓZG UCZY SIĘ SZYBCIEJ i staje się BARDZIEJ INTELIGENTNY.

 Kiedy dzieci to wiedzą, zaczynają uświadamiać sobie również fakt, że każde ćwiczenie, które robią na zajęciach sprawiają, że między neuronami przybywa nowych połączeń, i ich mózg DOSŁOWNIE STAJE SIĘ BYSTRZEJSZY. 

To sprawia, że kursanci chętniej angażują się w trening, a to droga do… sukcesu.

III FILAR - UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE

Czasami, żeby usprawiedliwić brak sukcesów w obszarze matematyki rodzice i nauczyciele odwołują się do podziału na tak zwanych humanistów i ścisłowców. 

Jednak już od dłuższego czasu badacze uważają ten podział za mało uzasadniony.

Jeżeli twoje dziecko nie lubi matematyki, nie rozumie zadań i ma problemy z liczeniem wcale nie musi to oznaczać, że nie ma matematycznego talentu!

Badania dowodzą, że pewne zdolności do rozumienia matematyki, a nawet fizyki są wrodzone i wykazują się nimi WSZYSTKIE kilkumiesięczne niemowlęta. 

Dalszy rozwój tych zdolności następuje wraz z rozwojem umiejętności językowych. 

Jeżeli dziecko posługuje się pojęciami góra, dół, prawo, lewo, przeszłość, przyszłość, to również świadczy to o zdolnościach matematycznych, gdyż te bazują na tych samych strukturach jego mózgu.

Wnioski neuronaukowców korespondują z badaniami Roberta Kaplana, który uważa, że dosłownie KAŻDE dziecko ma matematyczny talent, który można rozwijać. 

Również badania Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej wykazały, że zadziwiająco duża liczba przedszkolaków manifestuje wybitne zdolności matematyczne. 

Jednak dalsze badania pana Roberta oraz pani Edyty pokazują, że już po kilku miesiącach nauki matematyki w pierwszej klasie szkoły podstawowej, znakomita większość dzieci PRZESTAJE manifestować swoje matematyczne talenty. 

A w 4 klasie wykazują się nimi już tylko pojedynczy uczniowie!

Pan Robert i pani Edyta są zgodni co do tego, że talenty matematyczne dzieci są MARNOWANE, ponieważ są nieumiejętnie rozwijane. Szczególnie dotyczy to nauczania matematyki w klasach 1-3.

Tymczasem odpowiednie metody nauki mogą sprawić, że Twoje dziecko polubi matematykę, a wręcz się nią zafascynuje!

Dlaczego nie warto zrażać się porażkami oraz niechęcią dzieci do matematyki i mimo wszystko szukać odmiennych metod jej nauczania (szczególnie w klasach 1-3)?

 Ponieważ:

  1. Dzieci, które rozumieją matematykę lepiej radzą sobie w szkole i przeżywają mniejszy stres.
  2. Mózgi dzieci regularnie rozwiązujących matematyczne zadania i problemy logiczne są lepiej rozwinięte i bardziej funkcjonalne.
  3. Wszystko to, co przyczynia się do rozwoju mózgu w obszarze matematyki, przyczynia się także do ogólnego, lepszego funkcjonowania dziecka w szkole (i w życiu).
  4. Regularnie „główkujące” dzieci lepiej się koncentrują i więcej pamiętają.
  5. Rozwój talentu matematycznego przyczynia się do rozwoju w obszarze STEM.

STEM (z ang. TRZON, KORZEŃ) – akronim, który powstał od pierwszych liter słów: science (nauka), technology (technologia), engineering (inżynieria) i mathematics (matematyka). Dziś wielu ekspertów wskazuje na konieczność kształcenia u dzieci umiejętności w szeroko pojętych kategoriach z obszaru STEM. 

Z badań przeprowadzonych przez infoShare Academy wynika, że w najbliższym czasie na całym świecie będzie brakowało około miliona osób z wykształceniem z tego obszaru. 

Więcej o umiejętnościach matematycznych pisaliśmy TUTAJ.

IV FILAR – OKREŚLONE CECHY CHARAKTERU

Jakie cechy sprawiają, że dzieci osiągają sukcesy i czują się szczęśliwe?

W Akademii uczymy dzieci o 9 kluczowych cechach sukcesu i szczęścia, na czele z poczuciem własnej wartości. 

Nazywamy je Cechami DIAMENTOWYMI.

Czasami pojawiają się komentarze, że miejscem rozwoju charakteru jest dom.

Zgadzamy się z tym, jednak nie możemy pomijać faktu, że rodzicom bardzo często brakuje wiedzy i umiejętności, żeby robić to dobrze.

Najprostszy przykład: z naszych obserwacji wynika, że rodzice, chcąc podnieść wiarę w siebie swojego dziecka, chwalą je słowami „jesteś taki(a) mądry(a)”, co jest błędem! 

W dłuższej perspektywie, dziecko chwalone w ten sposób w obliczu porażki czuje się głupsze i zaczyna unikać wyzwań (więcej o tym pisaliśmy TUTAJ)

Dlatego rodzice, którzy zapisują dziecko na kurs w Akademii Nauki, otrzymują dostęp do platformy neuroLOGICZNI RODZICE, z warsztatami prowadzonymi przez psychologów, podczas których dowiadują się jak skutecznie rozwijać np. poczucie wartości swojego dziecka. 

Tak, tak – w kursie bierze udział zarówno dziecko jak i rodzic! Jeżeli obydwie strony są zaangażowane, daje to najlepsze rezultaty i rzeczywisty rozwój wiedzy, umiejętności i charakteru dziecka.

DLACZEGO TO WAŻNE, ŻEBY ROZWIJAĆ SWÓJ CHARAKTER?

Tradycyjna edukacja szkolna skupia się na nauczaniu suchej wiedzy encyklopedycznej. Oczywiście ma to pewną wartość. 

Jednakże badania pokazują, że żeby w życiu osiągać, to co dla nas jest wartościowe, potrzebna jest pewna postawa, która wynika z posiadanych przez nas cech charakteru.

Nazywamy je naturalnymi cechami podstawowymi, na które składają się:

  • poczucie własnej wartości, 
  • rozwojowość oraz 
  • optymizm, 

a którym zupełnie nie poświęca się uwagi w szkole. 

Czy wiesz, że tylko 3% uczniów uważa, że w szkole mogą rozwinąć swoje poczucie własnej wartości?

Tylko wtedy, kiedy dziecko ma solidnie zbudowany fundament, którego podstawą są wyżej wymienione cechy, może być bardziej sprawcze w życiu. 

Na naszych kursach robimy wiele ćwiczeń, przeprowadzamy dyskusje i burze mózgów, podczas których dzieci uczą się, że już są wartościowymi osobami. 

Dzieci, które wierzą w siebie zaczynają w sposób naturalny rozwijać kolejne cechy sukcesu: silną wolę, sumienność i cierpliwość, a jest to niezbędne do treningu rozwoju nowych umiejętności np. uczenia się. 

Psychologowie uważają te cechy za kluczowe i nazywają je niepoznawczymi czynnikami sukcesu. 

Dzięki doświadczaniu sprawczości dzieci mogą rozwijać u siebie CIEKAWOŚĆ, ENTUZJAZM i WDZIĘCZNOŚĆ. 

Na przykład dzieci wykonują na zajęciach dużo eksperymentów naukowych, które rozwijają ich ciekawość, wywołują entuzjazm i zachęcają do zgłębiania tajemnic fizyki, chemii czy biologii.

To wszystko prowadzi do REZYLIENCJI, czyli tego, że dziecko potrafi radzić sobie z przeciwnościami, skutecznie stawia czoła wyzwaniom i umie szybko dochodzić do równowagi emocjonalnej po poniesionej porażce. Rezyliencja jest wyrazem ogólnej wewnętrznej siły charakteru.

Bo czy można odnosić sukcesy, poddając się i zniechęcając porażkami, nie wierząc w siebie, myśląc pesymistycznie, robiąc coś bez ciekawości, entuzjazmu itp.?

PODSUMOWUJĄC. Filarami skutecznej nauki i sukcesów dziecka są:

  • sprawne czytanie: większość szkolnej nauki opiera się na czytaniu
  • umiejętne zapamiętywanie: techniki pamięciowe, piktogramy, mapy myśli, ułatwiają uczenie się i przypominanie sobie informacji wtedy, kiedy są one potrzebne,
  • znajomość działania mózgu,
  • umiejętności matematyczne,
  • postawa oparta na: rozwojowości, poczuciu własnej wartości oraz pozytywnym nastawieniu do siebie i swoich możliwości.

W Akademii Nauki prowadzimy zajęcia dla dzieci i młodzieży, które rozwijają: umiejętności sprawnego czytania i efektywnej nauki, umiejętności matematyczne oraz poczucie własnej wartości.

Przyjdź razem z dzieckiem na Dni Otwarte w Twoim mieście i wypróbujcie nasze metody.

Wybierz miasto z listy poniżej.

Zostaniesz automatycznie przekierowana(y) na stronę z niezobowiązującymi zapisami.